2014. május 22-én volt a XI. Elektronikus Kereskedelem Konferencia. Az idei címe: Élet a webshop után. A konferencián meghívott előadóként a Protopmail is képviseltette magát a „Hogyan e-mailezünk mobilon?” című előadással.
Az előadás azt mutatta be, hogy milyen arányban olvassuk mobilon az e-mail hírleveleket, és milyen az e-mail kampányok konverziós aránya mobil eszközökön. A szervezők a Protopmailt kérték fel a témában, mivel a jelenlegi, havi átlagos 20 millió e-mailes küldési mennyiséggel a Protopmail számít a legnagyobb e-mail marketing platformnak a magyar piacon.
1. Hogyan e-mailezünk mobilon, előadó: Koncz Gábor, Protopmail
2. A statisztikák pontos értelmezéséhez és kontextusba helyezéséhez ismernünk kell az adatok hátterét:
- Protopmail ügyfelek által küldött kampányok
- Havonta kb. 20 millió e-mail
- Dominánsan B2C adatok, nagy B2C adatbázisok
Az eredmények tehát főképp B2C esetre általánosíthatók.
3. Felmerül a kérdés, hogy mennyire reprezentálja ez a statisztika a magyar piacot? Ehhez meg kell vizsgálnunk, hogy kik is használják a Protopmailt.
A fő ügyfél típusok:
- Bankok, biztosítók, pénzügyi szolgáltatók
- Nagy szolgáltató cégek
- Nagy ügyfélkörrel rendelkező webáruházak
- Utazási irodák, szállodák
Emellett sok kis cég is, de mivel az ő adatbázisaik nagyságrendekkel kisebbek, ezért nincs érdemi hatásuk az összesített statisztikára.
Ha nem is reprezentálja 100%-ban ez az ügyfélbázis a magyar piacot, de jelenleg nincs másik olyan szolgáltató, aki legalább megközelítené ezt a havi 20 millió e-mailt, így most ennél reprezentatívabb felmérés nem készíthető.
4. A következő fontos háttér információ, hogy hogyan áll össze egy átlagos magyar B2C címlista:
- FreeMail: 40%
- Gmail: 34%
- Citromail: 14%
- Összes többi cím: 12%
Minta: Protopmailben található magyar ügyfelek összesített címlistái: Kb. 40 millió e-mail cím (egy e-mail cím többször is szerepelhet).
5. A statisztikák bemutatásában végig 2 fő paramétert vizsgálunk, a megnyitást és a kattintást. Ehhez viszont fontos ismerni, hogyan történik a megnyitások és kattintások mérése.
A kattintásokkal van az egyszerűbb dolgunk. A Protopmaillel kiküldött e-mailekben a linkeket a szoftver küldéskor lecseréli egy Protopmailes mérőkódra. Amikor a címzett kattint, akkor a mérő link alapján megtörténik a kattintás regisztrálása, majd a címzettet egyből a valódi címre irányítja a szoftver. A kattintások mérése ezért gyakorlatilag 100%-os pontosságú.
6. A probléma a megnyitások mérésénél kezdődik.Ez technikailag úgy történik, hogy küldéskor a Protopmail egy láthatatlan képet helyez el az e-mailben külső hivatkozással, és azt méri, hogy letöltődik-e a kép a címzett számítógépén. Ugyanezt a technológiát használja minden e-mail marketing rendszer, mivel más megoldás jelenleg nem létezik. A probléma ezzel csak annyi, hogy már közel 10 éve elindult az a tendencia, hogy az e-mail kliensek alapból blokkolják a képek betöltődését, csak akkor töltik le, ha a címzett külön rákattint, hogy kéri a képek letöltését. Így a megnyitás mérésben nincs benne mindenki, aki megnyitotta az e-mailt, azaz egzakt mérésre nem, csak több kampány összehasonlítására, tendencia vizsgálatára alkalmas.
7. 2013. december közepén ráadásul a Gmail bevezette az image proxy megoldását, ami azt jelenti, hogy a képek egyből megjelennek a címzettnek, de az először a Gmail tölti le a saját szerverére, ahol biztonsági vizsgálatnak veti alá. Ez jó a felhasználóknak, de nagyon rossz a küldőknek, mert a statisztikákat teljesen átrendezi, mivel nem a címzett gépéről kapunk statisztikát, hanem a Gmail image proxy szervereiről.
8. Így néz ki egy Gmail image proxy-ról érkező megnyitás:
- Eszköz: PC / Laptop
- Operációs rendszer: Windows
- Kliens: Mozilla Firefox
- IP cím: 66.249.x.x
- Lokáció: USA, California, Mountain View
Korábban ugye láttuk, hogy egy tipikus B2C listának nagyjából a harmada Gmailes cím, ez nagyjából érzékelteti, hogy mennyire torzíthatja ez a mérést.
9. Most már minden körülményt ismerünk, nézzük a legfrissebb mobil e-mail statisztikákat! Időszak: 2014. 1. negyedév, minta: Protopmailből küldött 65 millió e-mail
10. Megnyitás eszköz típusonként:
- PC / laptop: 88%
- Mobiltelefon: 9,4%
- Tablet: 2,6%
11. Kattintás eszköz típusonként:
- PC / laptop: 87,7%
- Mobiltelefon: 10%
- Tablet: 2,3%
12. Megnyitás operációs rendszerek szerint:
- Windows: 85,4%
- iOS: 7,3%
- Android: 3%
- Egyéb OS: 4,3%
13. Kattintás operációs rendszerek szerint:
- Windows: 84,3%
- iOS: 4%
- Android: 7,1%
- Egyéb OS: 4,6%
14. Megnyitás e-mail kliensek szerint:
- Firefox: 53,9%
- Chrome: 16%
- Internet Explorer: 9,1%
- Outlook: 4,7%
- Egyéb: 17%
15. Kattintás e-mail kliensek szerint:
- Firefox: 37,7%
- Chrome: 33,1%
- Internet Explorer: 8,5%
- Safari mobilek: 6,9%
- Egyéb: 14,4%
16. A statisztikákban megjelenik néhány érdekesség, ami elsőre talán nem tűnik fel, nézzük meg ezeket!
17. Bár iOS-ről közel kétszer annyi megnyitás érkezik, mint Androidról, a kattintások esetében éppen fordított a helyzet. Ez látszólag ellentmondás, de megvan rá a magyarázat. iOS-en a képek automatikusan betöltődnek, míg Androidon, csak külön kattintásra, és az elején láttuk, hogy a megnyitás mérés tulajdonképpen azt jelenti, hogy betöltődtek-e a képek. Azt lehet tudni, hogy Magyarországon jóval több az Andriodos telefon, mint az iPhone, és ez jól látszik a kattintási arányokból. A megnyitásoknál csak azért van lemaradva az Android, mert a statisztikában nem látszanak azok, akik nem engedélyezték a képek letöltődését az e-mailben.
18. Outlookból csak a megnyitások 4,7%-a érkezik. Ennek oka, hogy a B2C listákon csak 12% azon címek aránya, amelyek nem a 3 nagy szolgáltatóhoz (Freemail, Gmail, Citromail) tartoznak. Figyelem! Ez lehet teljesen más arány is B2B küldés esetén.
19. Ha megvizsgáljuk, hogy mi a helyzet a kampányok kiküldése után 1 órával, akkor azt látjuk, hogy ilyenkor még jóval magasabb a mobilos megnyitási arány. Ennek nyilvánvaló oka, hogy a mobilunkon egyből meg tudjuk nyitni az e-mailt, míg az asztali gépen, vagy laptopon csak akkor, majd ha odaülünk elé.
20. Megnyitási arányok 1 órával a küldés után:
- PC / laptop: 79,9%
- Mobiltelefon: 15,3%
- Tablet: 4,8%
21. Immár ötödik negyedéve tesszük közzé a mobil e-mail olvasási statisztikákat. Nézzük meg mi történt negyedévről-negyedévre!
Azt látjuk, hogy a kattintások folyamatos növekedést mutatnak minden negyedévben a megnyitásoknál viszont 2013. utolsó negyedévében elindul egy csökkenés, ami elég jelentős lesz 2014. első negyedévére. Erre is megvan az egyszerű magyarázat. A 8. dián látható, hogyan befolyásolja a 2013. vége felé megjelent Gmail image proxy a megnyitási adatokat. Ahhoz, hogy megfelelő adatokat kapjunk, korrigálnunk kell ezzel az adatokat.
22. Ha a Gmail image proxy hatással korrigáljuk a statisztikát, akkor már a várakozásnak megfelelően alakul a grafikon. Ez alapján mostanra gyakorlatilag elérte a 20%-ot a mobilon olvasott e-mailek aránya.
23. Adódik a kérdés: hogyan tovább, mit hozhat a jövő?
A kérdés megválaszolható lenne jóslással, ha meghosszabbítanánk a grafikonon látható trendvonalat, de támaszkodhatunk biztosabb adatokra is. Nézzük meg a magyar adatokkal összehasonlítva mi a helyzet a régióban, illetve az USA piacán. Mivel a régióból van több ügyfelünk is, ezért saját mintán meg tudtuk nézni a régiós adatokat is, és azt látjuk, hogy ott már 26% a mobil megnyitási arány, valószínűleg ehhez mi is felzárkózunk előbb-utóbb. Az USA piacról egyelőre nincs reprezentatív mennyiségű saját adatunk, de van sok elérhető publikus statisztika, és ezek alapján ott már megfordult az arány, az e-mailek több, mint felét már mobilon olvassák.
Mi ebből a konklúzió?
A mobil forradalom már nálunk is zajlik, és belátható időn belül akkora arányt képeznek a mobil e-mail olvasók, hogy egyetlen marketinges sem hagyhatja figyelmen kívül ezt a tényt hírlevél sablonjának, kreatívjának tervezésekor.