interjú Vándor Attilával, a HOPPex - prémium programmatic piactér vezetőjével
Az idei E-mail marketing konferencia témája a marketing automatizáció, melynek egyik legfontosabb eleme a lead generálás. A konferencia egyik előadója, Vándor Attila arról beszél majd, hogyan lehet hatékonyan lead generálásra használni a Real Time Bidding hirdetéseket. Mai interjúnkban Attilát kérdeztük, aki megosztott velünk néhány előzetes gondolatot az előadásából.
Protopmail: Elsőként segítsünk képbe kerülni azoknak, akik még nem hallottak a Real Time Bidding hirdetésekről! Hogyan működik ez a hirdetési eszköz?
Vándor Attila: Van nagyon rövid és nagyon hosszú válasz is. A programmatic és azon belül is az RTB az elmúlt évek buzz word-je konferenciákon, de sokaknak még mindig egy absztrakt fogalom. Ha tisztában vagyunk az automatizált rendszerek működésével (pl Adwords – Adsense), akkor már csak egy lépésre vagyunk a programmatic megértésétől. Technológiák, algoritmusok végzik a kampányok optimalizációját, kizárólag CPM alapú árazással. Nagy előnye még, hogy különböző kapcsolódó technológiák bekapcsolásával további hozzáadott előnyökre is szert tehetünk (például user adatokra való célzás).
P: Ha szeretnénk kipróbálni, mit kell tennünk, hol érthető el?
V.A.: Jelenleg ahhoz, hogy egy hirdető programozott módon tudjon vásárolni, szüksége van egy DSP-re (Demand Side Platfomra). Ha rendelkezik ilyennel, akkor szinte minden programozott módon értékesítésre ajánlott inventory-t elérhet. Ha nincs DSP-je, akkor érdemes felkeresni egy trading desket (ez gyakorlatilag programmatic médiaügynökség) és rajtuk keresztül bonyolítani a vásárlást. Ők nem csak technológiával rendelkeznek, hanem komoly szaktudással is.
Kiadók oldaláról egy másik technológiára van szükség, mely az értékesítést végzi, ez az SSP (Supply Side Platform), de itt is van lehetősége a szereplőknek nem csak technológiai szolgáltatóhoz fordulni, hanem szaktudással rendelkező szereplők is vannak már Magyarországon – ilyen például a HOPPex is.
P: Mennyire számít drága hirdetési eszköznek? Nagyjából mennyiért tudok egy látogatót, vagy lead-et „venni”?
V.A.: Az árazás dinamikus módon történik, ezernyi paraméter figyelembevételével. Nem mindegy, hogy milyen kampányt szeretnénk programozott módon futtatni (prémium branding, forgalomterelés, esetleg konverzió fókuszú) és természetesen a kiadók is más-más módon „árazzák” be (minimál ár) a portékájukat.
P: Milyen volument lehet ezzel az eszközzel elérni? Napi 100-200 látogatót, vagy akár több ezret, vagy esetleg még többet?
V.A..: Kiadó oldali szereplőként azt tudom mondani, hogy az értékesítésre ajánlott impression-ök száma milliárdos tétel havonta. A HOPPex kiadóinak ráadásul 90% körüli elérése van 15+ magyar internetezők körében (teljes forgalmukat tekintve).
P: Ha valaki most kezdene hozzá, mit javasolnál neki? Hogyan tegye meg az első lépéseket a Real Time Bidding hirdetések kipróbálásában?
V.A.: Nem szabad megijedni tőle! Sokszor a félelem a legnagyobb gát, holott ez sem „rocket science”. Néha ijesztőek a rövidítések, a szakszavak, de ezekhez már nagyon jó magyarázatok lelhetőek fel, például a HOPPex oldalán is. Ha pedig a másik sapkámat veszem fel, akkor IAB programmatic munkacsoport vezetőjeként már csak egy kis türelmet kell kérnem, hamarosan egy „beginner’s guide-dal” jelentkezünk, ami a legtöbb kérdésre választ ad.
Köszönjük az interjút! Az érdeklődők találkozhatnak veled október 12-én az V. E-mail marketing konferencián, ahol további részleteket hallhatnak majd, és további konkrét ötleteket kaphatnak saját Real Time Bidding hirdetési projektjük elindításához.
Foglalja le a helyét már most, hogy le ne maradjon! Kattintson ide a regisztrációhoz!