HTML

E-mail marketing szoftver

Üdv a Protopmail e-mail marketing rendszer blogjában! Blogunkban elsősorban e-mail marketinggel kapcsolatos szakmai cikkeinket olvashatod,valamint a legújabb fejlesztéseinkkel ismerkedhetsz!

Friss topikok

Címkék

Címkefelhő

Létezik-e reszponzív hírlevél?

2014.11.26. 09:32 protopmail

Már a magyar felhasználóknak is több mint 20%-a elsősorban valamilyen mobil eszközön olvas e-mailt, és ezzel a hírleveleket is, a nemzetközi számok pedig már kicsivel 50% fölötti mobilos olvasási arányt mutatnak. Ha a mobil képernyőkön nem megfelelően jelenik meg a hírlevél, a címzett nem tudja elolvasni, akkor olvasás nélkül törli, ezt több nemzetközi kutatás is alátámasztja. Egyre égetőbb és zsebbevágó kérdés az e-mail marketinggel foglalkozók számára, hogy mobilra is optimalizált, azaz reszponzív hírleveleket küldjenek.

responsive-email-design.jpg

A legutóbbi marketinges meetupon merült fel egy prezentációban, hogy lehet-e egyáltalán reszponzív egy e-mail? Akkor ott az volt a konklúzió, hogy nem lehet, két külön verziót kell belőle készíteni, külön desktopos és mobil változatot, majd mindenkinek azt a verziót küldeni, amilyen eszközön a legnagyobb valószínűséggel olvassa majd az eddigi statisztikáink szerint. Erre válaszként született ez a cikk, mert nekem erről teljesen más véleményem van!

A fenti érveléssel több problémám is van! Egyrészt mi van, ha még nincs erre vonatkozó statisztikánk? Ha van is statisztikánk, honnan tudhatjuk, hogy ezt az aktuális kampányt ki olvassa majd mobilon? És végül mi van azokkal, akik mobilon is és desktop eszközön is olvassák majd? A hírlevélnek tehát mindenképpen reszponzívnak kell lennie. Mi lehet a megoldás?

A probléma megértéséhez egy lépéssel hátrébb kell lépnünk és egy másik problémát kell megértenünk! Amióta létezik e-mail marketing, pontosabban, amióta szépen formázott, képeket is tartalmazó HTML alapú hírleveleket küldünk, azóta probléma, hogy azok nem megfelelően jelennek meg a címzetteknél bizonyos esetekben. Ennek oka, hogy amíg különböző web böngészők még többé kevésbé egyformán jelenítik meg a HTML dokumentumokat, addig az e-mail kliensekre ez egyáltalán nem igaz. Ahány e-mail olvasó, annyi féleképpen értelmezi a HTML szabványt. Az e-mail marketingesek ezért évtizedes szélmalomharcot folytatnak, hogy az általuk küldött hírlevelek nagyjából elfogadhatóan nézzenek ki az összes elterjedtebb e-mail kliensben.

Ez a probléma folytatódott akkor, amikor a mobil eszközök térhódításával megjelent az igény, hogy reszponzív weblapok készüljenek. Ennek megoldására jelent meg az úgynevezett media query technológia, ami nagyon leegyszerűsítve annyit jelent, hogy a böngésző a weblap megjelenítésekor lekérdezi a képernyő méretét, és ettől függően jeleníti meg a weblap egyes elemeit. Mondanom sem kell, hogy ezt a technológiát az e-mail kliensek nagy részében, immár hagyományosan, nem sikerült normálisan megoldani, így nem tudunk csak erre támaszkodva reszponzív hírlevelet gyártani.

Akkor ezek szerint technikailag nem lehetséges reszponzív hírlevelet gyártani? Ha kizárólag műszaki oldalról nézzük, akkor mondhatjuk, hogy nem, de létezik megoldás a problémára. Ehhez elsőként definiálnunk kell, hogy mit jelent a reszponzivitás, mert ez lesz a megoldás kulcsa. A reszponzív e-mailt másképpen kell definiálnunk logikailag, mint a reszponzív weblapot.

Az e-mail esetében a reszponzivitás nem azt fogja jelenteni, hogy kisebb képernyőméreten bizonyos nagyobb elemek nem jelennek meg, és leegyszerűsödik a layout, hanem azt, hogy eleve egy egyszerű drótvázat tervezünk hozzá, amely megjelenhet egy kis mobilos képernyőn, és egy nagy desktop képernyőn is. Ha ezzel megvagyunk, akkor pedig úgy készítjük el a HTML kódot, hogy media query technológia használata nélkül is igazodjon az e-mail mérete a megjelenítő képernyőhöz.

Ez a logikailag újszerű hozzáállás a problémához, látszólag nem nagy dolog, nem sok mindenen változtat, de ezen a ponton szokott megjelenni az a probléma, hogy a grafikus által tervezett hírlevél design túl bonyolult ehhez. Ez egy sokéves harc a kreatívok, grafikusok és az e-mail marketing szakértők között. A grafikus nagyon szépet szeretne, ami olyan jól mutat, mint egy szórólap, az e-mail marketinges pedig hatékonyt, ami jól konvertál.

Rossz hírem van! A nagyon szép, de bonyolult felépítésű e-mail soha sem lesz reszponzív, mert technológiailag nem lehetséges megoldani minden e-mail kliensre. Ettől még a hírlevél lehet nagyon szép, de egyszerű felépítéssel kell ezt a szépséget elérni, és mobil (kicsi) képernyőre kell elsődlegesen tervezni. Ezt a harcot meg kell vívni mindenkinek cégen belül, és el kell dönteni: Az a fontos, hogy ugyanolyan legyen a hírlevél is, mint a céges szórólap, vagy prospektus, vagy pedig az, hogy jól konvertáljon a kampány!

Ha a döntés megszületett, és az egyszerűbb, de reszponzív megoldás kerekedett felül, akkor adott a következő kérdés, hogyan készítsünk ilyen reszponzív hírlevelet? Erre szerencsére már van egyszerű megoldás! A legújabb e-mail marketing rendszerek, mint pl. az új generációs Protopmail már olyan beépített intuitív drag & drop e-mail szerkesztőt tartalmaznak, amivel bárki, programozási tudás nélkül összerakhat nagyon szép, jól konvertáló, reszponzív hírlevelet, sőt ehhez már előkészített, letesztelt sablonokat is használhat.

Ezt a cikket vitaindítónak szántam a témában, itt a blogon várom a kommenteket, vitatkozókat, egyetértőleg támogatókat, további kérdésekkel rendelkezőket. Ha szerinted is érdekes a téma, kérlek egy megosztással járulj hozzá, hogy minél többekhez eljusson az információ!

A szerző Koncz Gábor e-mail marketing szakértő, a Protopmail Zrt. vezérigazgatója. 10 éve foglalkozik e-mail marketinggel.

Címkék: edm responsive design mediaquery hirlevél küldés reszponzivitás reszponziv hirlevél

1 Szólj hozzá! (1 hozzászólás)

A bejegyzés trackback címe:

https://emailmarketingszoftver.blog.hu/api/trackback/id/tr476931469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bökönyi Norbert · http://emailcimlista.hu 2014.12.22. 11:05:34

Ez egy ügyes bejegyzés, már évek óta publikálok erről én is, de még mindig nagyon kevesen tudnak egyáltalán a responsive weboldalról is... Örülök, hogy egy újabb cikk született a témában.
süti beállítások módosítása